МАТЕМАТИЧНА МОДЕЛЬ АДАПТИВНОГО УПРАВЛІННЯ ФУНКЦІОНУВАННЯМ СВІТЛОФОРА НА ПЕРЕХРЕСТІ МІСЬКОЇ ТРАНСПОРТНОЇ МЕРЕЖІ

Автор(и)

  • Ігор Гамаюн Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Ukraine https://orcid.org/0000-0003-2099-4658
  • Сергій Шашков Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Ukraine https://orcid.org/0000-0002-5193-954X

DOI:

https://doi.org/10.20998/2079-0023.2021.02.09

Ключові слова:

математична модель, світлофор, адаптивне управління, перехрестя, мікроконтролер, програмний засіб

Анотація

Предметом дослідження є процес моделювання функціонування світлофора, що забезпечує адаптивне управління транспортними
засобами на перехрестях міської транспортної мережі. В процесі функціонування міських транспортних мереж виникають такі явища, як
затори транспортних засобів (ТЗ), які призводять до значних економічних втрат, погіршенню екології, фрустрації учасників дорожнього
руху та інших видів негативних впливів. Затори часто виникають у вузлах міської транспортної мережі, які є перехрестями – місцями
перетину, прилягання або розгалудження доріг міської мережі одного рівня. Однією з причин виникнення заторів є неефекривне управління
транспортними потоками на перехрестях, що забезпечується таким елементом перехрестя як світлофор. Функцію управління потоками
світлофор реалізує за допомогою мікропроцесорного контролера, який згідно заданого алгоритму перемикає кольори світлофору, що
відповідають фазам дозволу та заборони руху ТЗ за напрямками доріг перехрестя. В рамках існуючої транспортної мережі світлофори, що
реалізують адаптивне управління за допомогою відповідних локальних контролерів, і створюваних на їх основі більш складних системних
контролерів, що забезпечують врахування ситуації в зовнішньому середовищі, яке представлене декількома взаємопов’язаними
перехрестями, в даний час є одним з найважливіших напрямків вирішення проблеми заторів.
У статті запропоновано математичну модель для побудови алгоритму функціонування мікропроцесорного контролера світлофора, що
забезпечує оперативне та адекватне відображення ситуацій на перехрестях. До основних особливостей моделі належать оперативність
реагування на зміну ситуацій на перехресті шляхом зміни тривалості зеленої фази світлофору у кожному циклі функціонування світлофора
пропорційно довжині черги транспортних засобів у відповідному напрямку руху; адекватне відображення зовнішнього середовища
декількома виразами закону Пуассона, що відрізняються різними значеннями параметра, кожен з яких відповідає певному добовому
інтервалу функціонування світлофора; динаміка зміни дорожньої ситуації, що обумовлена зменшенням кількості транспортних засобів у
черзі за рахунок проїзду перехрестя транспортними засобами у період зеленої фази світлофора, визначається на основі виразів, які
визначають переміщення тіл при рівноприскореному та рівномірному русі, а також на основі диференціального рівняння динаміки руху
транспортних засобів в одному ряду з урахуванням затримки, зумовленої реакцією водіїв.

Біографії авторів

Ігор Гамаюн, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

доктор технічних наук, професор, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», професор кафедри програмної інженерії та інформаційних технологій управління; м. Харків, Україна

Сергій Шашков, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», студент; м. Харків, Україна

Посилання

Adaptivnoe upravlenie svetofornimi obektami [Adaptive traffic light control]. URL: https://spetsdor.ru/cases/adaptivnoe-upravleniesvetofornymi-obektami/ (accessed 28.10.2021).

Adaptivnaya sistema upravleniya svetoforami teper' rabotaet na 10 perekrestkah Kemerovo [The adaptive traffic light control system now works at 10 intersections in Kemerovo]. URL: https://news.drom.ru/30855.html (accessed 17.10.2021).

Abramov M. K., Prokopov A. G. Specialnaya tehnika v OVD: uchebno-metodicheskie rekomendacii [Special equipment in the police department: educational and methodological recommendations]. Belgorod, Bel YUI MVD Rossii Publ., 2015. 176 p.

svetofora v Sankt‑Peterburge budut osnashcheny adaptivnymi rezhimami upravleniya [163 traffic lights in St. Petersburg will be equipped with adaptive control modes]. URL: https://www.gov.spb.ru/gov/otrasl/tr_infr_kom/news/59538/ (accessed 28.10.2021).

Mirzai H. Razrabotka adaptivnogo algoritma kontrolera svetofora s prioritetnoi viborkoi v rezhime realnogo vremeni [Development of an adaptive algorithm for a traffic light controller with priority sampling in real time]. Vestnik VGU, seriya: sistemnii analiz i informacionnie tehnologii [Voronezh State University Bulletin, series: system analysis and information technology]. Voronezh, 2016, no. 1, pp. 26–32.

Algoritmy adaptivnogo regulirovaniya svetofornoj signalizacii [Algorithms for adaptive control of traffic light signaling]. URL: http://surl.li/aysmg (accessed 12.10.2021).

Raspredelenie i formula Puassona [Distribution and Poisson's formula]. URL: http://mathprofi.ru/raspredelenie_i_formula_puassona.html (accessed 28.10.2021).

Bilyalov R. F. Teoriya veroyatnostei i matematicheskaya statistika. Lekcionnii kurs i prakticheskie zanyatiya [Probability theory and mathematical statistics. Lecture course and practical exercises]. Kazan, Kazanskii gosudarstvennii universitet Publ., 2004. 138 p.

Gevorkyan E. A. Differencial'nye uravneniya s zapazdyvayushchim argumentom: uchebno-metodicheskij kompleks [Differential equations with lagging argument: educational-methodical complex]. Moscow, Evrazijskij otkrytyj institut Publ., 2011. 155 p.

Bordovskii G. A., Kondratev A. S., Chouderi A. Fizicheskie osnovi matematicheskogo modelirovaniya. Uchebnik i praktikum dlya bakalavriata i magistraturi [Physical foundations of mathematical modeling. Textbook and workshop for undergraduate and graduate programs]. Moscow, Yurait Publ., 2017. 320 p.

Peremeshchenie tela pri pryamolinejnom ravnouskorennom dvizhenii bez nachal'noj skorosti [Moving a body in a rectilinear uniformly accelerated motion without an initial speed]. URL: https://100ballov.kz/mod/page/view.php?id=2576 (accessed 28.10.2021).

Rivnopriskorenii ruh [Uniformly accelerated motion]. URL: https://goo.su/9Qv8 (accessed 17.10.2021).

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-28

Як цитувати

Гамаюн, І., & Шашков, С. (2021). МАТЕМАТИЧНА МОДЕЛЬ АДАПТИВНОГО УПРАВЛІННЯ ФУНКЦІОНУВАННЯМ СВІТЛОФОРА НА ПЕРЕХРЕСТІ МІСЬКОЇ ТРАНСПОРТНОЇ МЕРЕЖІ. Вісник Національного технічного університету «ХПІ». Серія: Системний аналiз, управління та iнформацiйнi технологiї, (2 (6), 53–58. https://doi.org/10.20998/2079-0023.2021.02.09

Номер

Розділ

МАТЕМАТИЧНЕ І КОМП’ЮТЕРНЕ МОДЕЛЮВАННЯ