Аналіз споживчого ринку засобів мобільного зв’язку за допомогою штучних нейронних мереж
DOI:
https://doi.org/10.20998/%25xAbstract
Метою дослідження є сегментація споживачів та виявлення взаємозв’язків між економіко-демографічними характеристиками респондентів та їх поведінкою на ринку. В даній роботі виконується анкетування 230 респондентів, які є споживачами засобів мобільного зв’язку. Результати анкетування проаналізовані за допомогою штучної нейронної мережі Кохонена, що самоорганізується. Отримані результати представлені візуально за допомогою метода паралельних координат.References
Котлер Ф. Основы маркетинга / Ф. Котлер. – М. : «Прогресс», 1991. – 796 с.
Данько Т. П. Системы искусственного интеллекта в разработке корпоративных маркетинговых стратегий / Т. П. Данько, М. А. Ходимчук. – М. : «Финпресс», 2001. – 255 с.
Гвидо Д. Анализ финансовых данных с помощью самоорганизующихся карт / Д. Гвидо, Т. Кохонен. – М. : «Альпина Бизнес Букс», 2001. – 317 с.
Downloads
Published
2011-09-23
How to Cite
Дорофєєв, Ю. І., & Булавіна, К. С. (2011). Аналіз споживчого ринку засобів мобільного зв’язку за допомогою штучних нейронних мереж. Bulletin of National Technical University "KhPI". Series: System Analysis, Control and Information Technologies, (32), 27–32. https://doi.org/10.20998/%x
Issue
Section
SYSTEM ANALYSIS AND DECISION-MAKING THEORY
License
Copyright (c) 2016 Вісник Національного технічного університету «ХПІ». Серія: Системний аналiз, управління та iнформацiйнi технологiїAuthors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).